מדי חודש, אתם משלמים בוודאי סכום גבוה ומחזירים לאט-לאט את הלוואת המשכנתא שלקחתם. האם ההחזרים האלה מוכרים במס?

 

באופן כללי, תשלומי המשכנתא עצמם לא מזכים בנקודות במס. כלומר לא יפחיתו לכם מתשלומי מס ההכנסה שלכם, רק בגלל שאתם משלמים משכנתא.

אבל, זה לא אומר שאתם לא יכולים לחסוך בתשלומי מס שונים, אם אתם לוקחים משכנתא, וכדי לממש את הזכויות האלה כדאי לכם להתייעץ עם יועץ מס או עם רואה חשבון, שמכירים את הנושא ואת התיק שלכם.

קחו בחשבון שיועצי משכנתאות לא בהכרח מכירים את התחום הזה וגם לא בהכרח יכולים לייעץ לכם בענייני מס (אלא אם כן הם גם יועצי מס מורשים או רואי חשבון).

 

החזרי המס שנוגעים ללקיחת משכנתא נחלקים לשניים:

  • עצמאים שעובדים מהבית
  • שכירים או אנשים פרטיים אחרים

 

עצמאים שעובדים מהבית

עבודה מהבית מאפשרת לנכות חלקים יחסיים בהוצאות שונות, כהוצאות מוכרות.

למשל, אתם יכולים לנכות כ- 20 – 25% מהארנונה אם המשרד הביתי שלכם תופס שטח מתאים משטח הדירה, או לנכות חלקים שונים בתשלומי החשמל והמים.

באותו אופן, אם הדירה שלכם, אתם יכולים לנכות חלק יחסי מהוצאות הריבית על המשכנתא, כהוצאה מוכרת, וזה בנוסף על הכרה בפחת על דירת מגורים.

אם לקחתם משכנתא, רשות המסים מכירה בעד 80% מהוצאות הריבית על ההלוואה, כפול החלק היחסי שתופס המשרד הביתי שלכם.

כלומר: אם בשנת המס הוצאת 10,000 ש"ח על ריבית, והחדר העבודה שלכם חלקו 20% משטח הבית (נניח חדר מתוך חמישה), אזי יכירו לכם בסכום של 1,600 ש"ח. סכום נאה, לכל הדעות.

 

מה קורה כשמוכרים את הבית או את הדירה?

במקרה כזה, אתם יכולים לדרוש את הריבית ששילמתם על המשכנתא כהוצאה מוכרת בשלב בו מחשבים את מס השבח. אתם עשויים להזדכות על סכום נאה, בניכוי מה שהכירו לכם בהוצאה מוכרת, במהלך השנים.

 

מה לגבי אנשים פרטיים?

פה המצב קצת סבוך יותר ותלוי – כמו שאמרנו – בתיק ההשקעות והחסכונות האישי שלכם.

אם יש לכם פיקדונות או תוכניות חיסכון שרווח הריבית עליהם חייב במס, אתם יכולים לקזז את הרווח הזה מול המשכנתא והריבית עליה.

במילים אחרות, אם הרווחתם 1000 ש"ח בשנה ריבית על פיקדונות, ואתם צריכים לשלם 15 – 20% מס, אתם יכולים לקבל החזר של המס הזה, כיון שאתם מוציאים כסף על משכנתא (או ריבית על כל הלוואה אחרת, אגב).

במקרה הזה חשוב לשים לב שאתם אכן נשארים בטווח של 15-20% מס ולא קופצים למצב שבו אתם משלמים מס שולי, גבוה יותר. זה בהחלט המצב שבו כדאי מאוד להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס, ולא לצאת מתוך הנחה שאתם "פשוט מקזזים", אחרי שמילאתם ושלחתם כמה טפסים.

 

לרשימת רואי חשבון www.b144.co.il/רואי-חשבון/